·Àngel Guimerà -> va modificar les seves dades personals buscant intimitat i privacitat.
· El seu mestissatge, ja que era filla de català i de mare canària (encara que ell va néixer
a Tenerife i als 18 anys es trasllada al Vendrell).
· El seus amor frustrat amb Maria Rubió, que els seus pares s’oposaven al seu
prometatge.
·A. Guimerà com a dramaturg-> segueix la proposta plantejada pels amics (Josep Yxart:
crític lúcid i informat del moment)
-Frederic Soler: va consolidar un model de teatre català melodramàtic, alternant-lo
amb comèdies o drames rurals o històrics.
Reacció: insatisfacció dels intel·lectuals catalans.
-Intel·lectuals catalans: busquen una alternativa per atorgar prestigi literari i treure el
popularisme de Frederic Soler i intenten recuperar la tragèdia
i evitant les truculències melodramàtiques del romanticisme,
i s’allunyen de l’encarament retòric , incorporant la història
com a material dramatúrgic.
· Guimerà fou escollit el promulgador de la creació de la nova tragèdia que havia
incorporat Verdaguer a d’èpica.
· Les obres d’aquesta temàtica havien d’expressar:
- Per una banda, l’ aproximació a un realisme més sincer.
- D’altra, la preferència per aprofundir la seva producció anterior en lloc de crear
constantment temàtiques noves.
-Conflictes passionals que subratllessin la problemàtica de la inadaptació, mitjançant
l’orfenesa i/o el mestissatge.
· Les obres en les que A. Guimerà reflexa aquestes característiques millor són:
- “Maria Rosa” (1894)
- “Terra baixa” (1896)
- “La filla del mar” (1900)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada